FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/05/2010

Juridiska ansvaret vid övningskörning

Hej, Vem är rent juridiskt ansvarig vid övningskörning? Om en 16-åring som övningskör med sin förälder tex kör för fort, hur bedöms det? Är det föräldern (som alltså är godkänd handledare) eller är det både föräldern och ungdomen som kan dömas? Kan tex 16-åringen bli av med sitt körkortstillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Handledaren har det juridiska ansvaret vid övningskörning. Detta följer av 4 kap 3 § 3 st körkortsförordningen som stadgar att en godkänd handledare är att anse som förare vid övningskörning. Vid hastighetsöverträdelser är det alltså handledaren som har det juridiska ansvaret. Körkortsförordningen hittar du här: https://lagen.nu/1998:980. Körkortstillståndet kan återkallas på grund av brott eller andra omständigheter som framgår av 5 kap 3 § körkortslagen (se https://lagen.nu/1998:488). Hastighetsöverträdelse kan leda till återkallelse av körkortstillstånd. Genom att körkortstillståndet återkallas är övningskörning inte tillåtet under den spärrtid som därmed följer. Ett nytt körkortstillstånd måste erhållas innan övningskörning kan ske på nytt. Av 3 kap 2 § körkortsförordningen följer att en ansökan om körkortstillstånd tidigast kan ske sex månader före spärrtidens slut. Prövningen av ansökan sker tidigast två månader före spärrtidens slut. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare