Överlåtelse av hyresrätt

Min väninnas man har sökt skilsmässa, hon har begärt kvarsittningsrätt hos tingsrätten och under tiden när svaret ännu inte kommit har han sagt upp hyreslägenheten där de bodde tillsammans, hyresavtalet var bara i hans namn. Han har under tiden bott på annan plats och fått en annan lägenhet. Nu undrar hon: har hon rätt att få överta hyresrätten och skriva nytt avtal med hyresvärden?

Lawline svarar

Hej, Din fråga aktualiserar i vilka fall och under vilka förutsättningar en lägenhet kan övertas/överlåtas. Aktuella bestämmelser återfinns i jordabalkens 12 kapitel (hyreslagen/HL) enligt 1 § HL. Först och främst vill jag nämna att det enklaste är givetvis att din väninna går till hyresvärden och hör med denne om de helt enkelt kan skriva över kontraktet på henne. Skulle nu inte hyresvärden gå med på ett byte är huvudregeln vid överlåtelse av en hyresrätt 32 § HL och denna paragraf säger att överlåtelse inte får ske utan hyresvärdens samtycke om inte annat följer av 34-37 §§. Du nämner här att ansökning har skett hos tingsrätten och skulle denna gå igenom går man istället till 33 § HL och den s.k. tranformeringsregeln. Din vännina blir då vid bodelningen automatiskt ny hyresgäst och hyresvärden måste godta henne oavsett hennes lämplighet som hyresgäst. Det man ser till här är det för det första är fråga om en bostadslägenhet som används gemensamt (i all fall vid upplåtelsen hade för avsikt att vara för gemensamt bruk oavsett om det bara är den ene som står på kontraktet) samt att det sker ett lagenligt familjerättsligt fång med andra ord att bodelning godkänns av tingsrätten i det här fallet. Skulle däremot tingsrätten inte godkänna bytet får man som sagt gå till 34-37 §§. I ert fall blir det dock problematiskt med dessa bestämmelser och då främst 34 § som är den aktuella. Det är nämligen så att man här med hyrenämndens godkännande kan få överlåta en hyresrätt. Dock verkar den före detta mannen inte vara så värst medgörlig till det här eftersom han har sagt upp hyresrätten. Eftersom ingen av paragraferna 34-37 ger några möjligheter (om inte mannen sammarbetar) rekommenderar jag förutom att invänta svaret från tingsrätten att ni tar kontakt med hyresvärden och beskriver situationen så tror jag inte denna ska ha några som helst invändningar mot att din väninna blir hyresgäst. Jag hoppas jag besvarat er fråga och att det löser sig! Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare