Inneboende

Hej! Jag har hyrt ut ett hus till en hyresgäst. Allt var frid och fröjd men efter ett halv år så märkte jag att han nu hade skaffat sig en inneboende på övervåningen. Min fråga är således, har han rätt till att göra detta? Finns det möjlighet för mig som hyresvärd att vräka honom på grund av detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. En bostadshyresgäst har i allmänhet rätt att utan särskilt tillstånd från hyresvärden ha en inneboende i sin lägenhet. Detta är en rättighet som värden inte genom avtal kan hindra hyresgästen från att utnyttja. Hyresvärden kan motsätta sig att hyresgästen har en inneboende först om detta kan medföra "men" för hyresvärden. Så är exemplevis fallet om den inneboende stör grannarna. Först om men föreligger har man som hyresvärd rätt att reagera och men kan ge hyresvärden rätt att säga upp avtalet. Hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet i förtid om hyresgästen inte efter tillsägelse gör något åt saken omgående. Som hyresvärd måste man alltså först tala med sin hyresgäst och anmoda denne att vidta rättelse, dvs ge denne möjlighet att lösa situationen. Rätt att säga upp avtalet förutsätter vidare att det som ligger hyresgästen till last inte är av ringa betydelse. Det måste i aktuellt fall alltså vara fråga om ngn typ av allvarligare men för hyresvärden. Om hyresgästen vidtar rättelse innan uppsägning hunnit ske kan värden inte säga upp gästen på den nu aktuella grunden (dvs inneboende som medför men för hyresvärden). Sammanfattningsvis: En hyresgäst har rätt att ha en inneboende utan att fråga hyresvärden om lov. Först om detta medför "men" för hyrsevärden kan denne reagera. Innan hyresavtalet kan sägas upp måste hyresgästen få en chans att vidta rättelse. Om det "men" som föreligger är av ringa betydelse har hyresvärden inte rätt att säga upp avtalet. Vänligen, Sanna
Lawline RådgivareRådgivare