Krävs hyresgästs medgivande för renovering?

Vi hyr en villa som ägarna vill renovera då de ska sälja. Renoveringen består av byte av golv, måla, fixa lister etc. Arbetet vill dom utföra under de tre månader vi har kvar på hyrestiden. Kan vi säga nej?

Lawline svarar

Hej! Eftersom det är fråga om uthyrningen av ett bostadshus är hyreslagen tillämplig (HL). Detta framgår av 1 § HL, se https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1. I 26 § HL anges i vilken omfattning hyresvärden har rätt att få tillgång till hyresobjektet för att utföra förbättringsarbeten, se https://lagen.nu/1970:994#K12P26S1. Av denna paragraf framgår att hyresvärden har rätt att omedelbart få tillgång till huset om det skulle vara fråga om förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. Detta verkar dock inte vara aktuellt här. Istället gäller andra stycket där det anges att hyresvärden har rätt att utföra mindre brådskande förbättringsarbeten i det fall man som hyresvärd förvarnat om detta minst en månad i förväg. Har er hyresvärd givit meddelande en månad innan renoveringen är tänkt att ha sin start innebär detta att allt är i sin ordning. Dock får inte renoveringen vålla väsentligt hinder eller men i er nyttjanderätt. Av 26 § HL framgår också att renoveringsarbeten som är planerade under den sista månaden av er hyrestid inte får utföras utan ert medgivande. Detta innebär därmed att ni har rätt att säga nej till de planerade renoveringsarbetena under er sista hyresmånad, men inte till det arbetet som är planerat att utföras under de två föregående månaderna. Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare