Köp ska bli till enskild egendom

Vi är ett gift par som är överens om att ett köp som jag ska göra och vill ha det som enskild egendom.Vilka åtgärder måste vi vidtaga? Vi har inte äktenskapsförord och det finns särkullebarn. Tack.

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att all makars egendom är giftorättsgods. Enda sättet makar sinsemellan kan bestämma vad som är enskild egendom är genom ett äktenskapsförord. I annat fall kan egendom bli enskild ex. genom gåva eller testamente med villkor att egendomen ska vara enskild. Ni måste alltså skriva ett äktenskapsförord där ni uttrycker er vilja att detta ska vara din enskilda egendom. För att äktenskapsförordet ska vara giltigt måste det registreras av tingsrätten. Vänligen,
Bo OlssonRådgivare