Överlåtelse av lägenhet till närstående

Jag och min flickvän bor tillsammans i en lägenhet och hennes pappa står på kontraktet. Tanken är att pappan ska överlåta kontraktet till henne. De har varit skrivna på gemensam adress sedan lång tid tillbaka. Men -- fram tills för ett år sedan bodde de på en helt annan adress och hos en annan hyresvärd; ett lägenhetsbyte skedde då, till den nuvarande adressen. De har alltså bott tillsammans -- men tidigare i en annan lägenhet än den nuvarande -- under fyra-fem års tid. Mina frågor: 1. Kan detta räknas som varaktigt sammanboende? Eller måste vi vänta i ytterligare två år med att överlåta kontraktet? 2. Vilka dokument brukar normalt behövas för att styrka varaktigt sammanboende?

Lawline svarar

p<>. Hej, p<>. Överlåtelse av hyresrätt regleras i kapitel 12 Jordabalken (JB). p<>. Enligt 12:34 1 st. JB får en hyresgäst överlåta hyresrätten till en närstående som varaktigt sammanbor med honom om hyresvärden godkänner överlåtelsen. p<>. För att anses som varaktigt sammanboende fordras normalt ett sammanboende uppåt tre år. Mycket kortare tid har dock godtagits i praxis. I dessa fall har det dock handlat om sammanboende som planerats att bestå under lång tid men som avbrutits av någon oförutsedd händelse, som exempelvis dödsfall. Hyresgästen och den föreslagne efterträdaren ska ha haft gemensamt hushåll och i övrigt brukat lägenheten gemensamt. Sammanboende behöver inte försiggå när ansökan görs. p<>. Din flickvän och hennes pappa har bott tillsammans i fyra-fem år, frågan är då om kravet på sammanboende är uppfyllt med tanke på att de endast bott tillsammans i den lägenhet som ska överlåtas i ett års tid. Generellt uttalas att om hyresgästen och den närstående har sammanbott i flera lägenheter i följd, påverkar det normalt inte bedömningen av hur länge sammanboendet som sådant har varat. Det viktiga är att ni kan visa att din flickvän och hennes pappa faktiskt varaktigt varit sammanboende. Det bör således vara ok med en överlåtelse av lägenheten redan nu. p<>. För att vara säker på vilka dokument som ska lämnas in är det lämpligast att ni tar kontakt med hyresvärden, vilken är den som godkänner överlåtelsen. Dokument som troligtvis behövs är vart din flickvän och hennes pappa har varit folkbokförda samt vilken relation de har till varandra. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare