Förundersökningens offentlighet

Om jag erkänner mitt ev. brott och godkänner mitt ev. straff blir då fortfarande min förundersökning allmänt tillgänglig? Vad kan jag göra för att en förundersökning ej blir allmänt tillgänglig?

Lawline svarar

Enligt 18:1 Offentlighets- och sekretesslagen gäller sekretess för uppgifter som hänför sig till förundersökning i brottmål om det kan antas att innehållet i den skulle skada rättegången om det blev offentligt. Denna sekretess bryts dock när åklagaren har väckt åtal vid domstol. Undantag från detta kan göras i speciella fall, t.ex. i mål om sexualbrott mot barn. I normalfallet är dock rättegången och alla handlingar i målet offentliga. Du har således normalt ingen möjlighet att hålla förundersökningen hemlig.
Frida LarssonRådgivare