FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/08/2006

Förhandlingsklausul

Jag ska flytta till ny lägenhet fick hyreskontraktet skickat hem till mig och märker att hyresvärden har strykit över stycket om Förhandlingsklausul. Vad innebär detta för mig som vill hyra denna lägenhet i ett år?

Lawline svarar

Hej! En förhandlingsklausul är en klausul som innebär att hyresgästen har överlåtit rätten att förhandla med hyresvärden på sin hyresgästorganisation. (Hyresförhandlingslagen 2 §, se http://www.lagen.nu/1978:304) Detta innebär att hyresvärden vid avsaknad av en sådan klausul förhandlar med dig personligen för att ändra hyresvillkoren, t.ex. hyran. Han är inte skyldig, och kan inte heller endast, förhandla med hyresgästorganisationen. När hyresvärden, eller hyresvärdsorganisationen, förhandlar med hyresgästorganisationen upprättas på grundval av en förhandlningsordning en förhandlingsöverrenskommelse. Denna kan t.ex. avse en ändring av hyran. För att överrenskommelsen ska bli gällande gentemot den enskilde hyresgästen krävs att hyresgästen i sitt hyresavtal har en förhandlningsklausul. Anledning till att hyresvärden valt att stryka förhandlingsklausulen från hyreskontraktet är svåra att spekulera i. Om du är intresserad av att veta varför eller vill ha en förhandlingsklausul föreslår jag att du talar med hyresvärden. Lycka till. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare