Uppsägning av hyresavtal innan tillträde

Jag och min sambo har skrivit kontrakt på en lägenhet, inflyttningsdatum är 1 Augusti. Vi ska nu separera och ingen av oss är intresserade av att flytta till denna lägenhet. Vi hyr på obestämd tid och har 3 månaders uppsägningstid. Om jag har förstått rätt så kan vi säga upp lägenheten nu innan tillträde och hyresavtalet ska då upphöra direkt utan att vi behöver betala 3 månadshyror. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej! Regler om bostadshyresavtal finns i 12 kap. jordabalken, även kallat hyreslagen (HL). Av 5 § 1 st HL framgår att hyresgästen som huvudregel alltid har rätt att säga upp hyresavtalet med tre månaders uppsägningstid. I undantagsfall kan hyresgästen säga upp hyresavtalet med omedelbar verkan. I 6 § 1 st HL regleras vissa situationer då hyresgästen har rätt att säga upp avtalet i förtid, t.ex. då det föreligger brist i lägenheten (se 11-14 och 16-18 §§ HL). Avtalet upphör då omedelbart. I 6 § 2 st HL regleras andra fall av förtida frånträdande av hyresavtalet än de som räknas upp i 6 § 1 st HL. Situationer som faller under 6 § 2 st HL är exempelvis då hyresgästen säger upp avtalet på grund av att hyresvärden ej lämnar besked inom tre veckor på förfrågan om överlåtelse eller vägrar samtycke utan anledning enligt 32 § HL. I dessa situationer gäller normalt att hyresgästen måste iaktta de uppsägningstider som anges i 4 § HL. Om hyresgästen inte har tillträtt lägenheten upphör dock avtalet att gälla omedelbart. Det är förmodligen denna regel ni tänker på. Reglerna i 6 § 2 st HL gäller särskilda fall av förtida frånträde. Reglerna om rätt till omedelbar uppsägning innan tillträde i 6 § 2 st HL torde endast gälla dessa fall. Det innebär att ni med största sannolikhet måste iaktta en uppsägningstid på tre månader, enligt 5 § 1 st HL, trots att ni inte har tillträtt lägenheten än. Följaktligen råder jag er att säga upp avtalet så snabbt som möjligt. JB hittar du här: https://lagen.nu/1970:994 Vänligen,
Jens LidénRådgivare