Ersättningsskyldighet för skada i hyresrätt

Jag har nyligen (mars 2010) flyttat ut från en hyresrätt som jag har bott i sedan 2004. Vid besiktningen upptäcktes en skada i tapeten som jag blev upplyst om att jag skulle bli ersättningsskyld för. Jag hade satt upp en självhäftande kabelkanal på mitt på väggen som, när vi tog ner den, drog med sig bitar av tapeten. Det rör sig om 50-70 cm, ett par centimeter brett på en våd. Igår fick jag fakturan som är på drygt 1700:-. För mig låter det orimligt mycket pengar, kan de kräva så mycket? Rummet tapetserades om 2004. I övrigt var lägenheten i bra skick, denna skada var det enda som noterades utöver det som redan fanns när jag flyttade in.

Lawline svarar

Hej, Hyresförhållanden regleras i 12 kap jordabalken (hyreslagen), den kan du hitta här https://lagen.nu/1970:994 Enligt 24 § hyreslagen har hyresgästen vårdplikt då denne bor i lägenheten, hyresgästen har oftast inte rätt att utan hyresvärdens samtycke göra några större ingrepp?. Skada som uppkommer på lägenheten är hyresgästen skyldig att ersätta om de orsakats genom vållande eller oaktsamhet. Hyresgästen svarar dock inte för skador som uppkommit genom olyckshändelser eller sådana skador som kan sägas utgöra normal förslitning. Huruvida du är ersättningsskyldig eller ej beror således troligtvis på om skadan kan ses som normal förslitning eller ej. En bedömning av detta får i regel göras i det enskilda fallet. Det är svårt att bedöma ersättningens storlek utifrån uppgifterna i frågan. Det kan dock nämnas att uttrycket ”all skada” (24 § hyreslagen) inte enbart avser reparationskostnader utan även eventuella följdskador. Således kan ett ersättningskrav komma att även avse sådana följdkostnader som tex uteblivna hyresintäkter etc. Du kan hitta mer information på hyresnämnden hemsida www.hyresnamnden.se Med vänlig hälsning,
Hanna RehnRådgivare