FrågaSKATTERÄTTAvdrag18/05/2010

Ränta på CSNskuld avdragsgill?

Jag har betalt min dotters skulder till CSN. De är avdragsgilla räntor enl. CSN. Min dotter är utlandssvensk och sjukpensionär pga skada. Kan jag dra av räntan?

Lawline svarar

Hej! Utgifter som inte är avdragsgilla återfinns dels i kap 9 inkomstskattelagen samt bestämmelser som berör sakområdet. Huvudregeln är att utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster skall dras av som kostnad. För att du skall kunna dra av räntan krävs det enligt skatteverket att räntan avser en egen skuld. Vidare får räntor enligt 4 kap. 1 § studiestödslagen inte dras av, enligt 9:7 IL. Du kan således inte dra av räntorna som hänför sig till din dotters skulder. Hälsningar,
Gabriella RondahlRådgivare