FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt18/05/2010

Köp eller gåva?

Kan jag ge 250000 till min syster som gåva och samtidigt ger hon mig sin 1/3 av vårt gemensamma sommarhus som vi fått av vår far?

Lawline svarar

Hej! Naturligtvis kan ni förfara på detta sätt. Det kommer dock att medföra skatterättsliga konsekvenser. Flertalet av de frågor vi får angående överlåtelse av fastighet rör just skattekonsekvenserna av transaktionen. Jag kommer därför att ge dig en kort redogörelse för vad som gäller. Det finns tre slags inkomstslag som leder till beskattning; inkomst av tjänst, inkomst av näring och inkomst av kapital. Kapitalvinster uppkommer vid avyttring av tillgångar som stigit i värde. Att sälja en fastighetsandel med vinst är att betrakta som inkomst av kapital. Enligt 41:2 inkomstskattelagen avses med kapitalvinst främst ’’vinst och förlust vid avyttring av tillgångar.’’ För att skattskyldighet skall inträda krävs det att det är frågan om en avyttring. Enligt 44:3-10 §§ är huvudregeln att försäljning, byte och liknande överlåtelser är att anse som avyttring. Överlåtelse genom gåva är inte en avyttring och medför inte kapitalvinstbeskattning av givaren. Gåvoskatten existerar inte längre, den avskaffades år 2005. Istället inträder förvärvaren i givarens skattemässiga situation, den s.k. kontinuitetsprincipen, se 44:21 IL. Är det frågan om ett blandat fång, dvs. överlåtelsen innehåller moment av såväl köp som gåva tillämpas huvudsaklighetsprincipen. Detta innebär att överlåtelsen bedöms antingen i sin helhet som en gåva eller som ett köp. Om ersättningen understiger taxeringsvärdet på fastigheten bedöms hela transaktionen som en gåva. Om ersättningen motsvarar eller överstiger taxeringsvärdet blir det fråga om köp. Det är viktigt att notera att en gåvotransaktion dels måste innehålla ett moment av vederlagsfri förmögenhetsöverlåtelse, dels måste överlåtelsen ske benefikt, dvs. i gåvoavsikt. Att du ger 250000 till din syster torde medföra att det inte blir frågan om en vederlagsfri förmögenhetsöverlåtelse. Jag skulle snarare betrakta transaktionen som köp. Hur parterna har rubricerat transaktionen - som gåva eller köp - saknar i regel betydelse för beskattningen . Det är den verkliga avsikten som avgör om beskattning ska ske och om transaktionens beteckning kan frångås. Hälsningar,
Gabriella RondahlRådgivare