FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta22/05/2010

Ränta på skadestånd på grund av misshandel

hej jag fick papper om att driva in mitt skadestånd genom kronogogden efter en misshandel 1/8-2009 med ränta enligt paragraf 6 enligt räntelagen räntan är fram tills utbetalningsker domen lades 20/4-2010 kan ni hjälpa mig med uträkningen

Lawline svarar

Beroende på när skadeståndet betalas så kommer räntan att variera. Om vi säger att skadeståndet skall betalas nu i maj månad så skall den skadeståndsskyldige betala det betlopp som domstolen dömt ut samt ränta enligt 6 § räntelagen, se https://lagen.nu/1975:635 Enligt 6 § räntelagen skall ränta betalas enligt den räntefot som motsvarar referensräntan det aktuella året. Referensrätan enligt riksbanken är 0,50 % 2010 och var på samma nivå i fjol(2009). Dessutom görs ett tillägg med 8%. Om skadeståndet betalas i maj har du rätt till ränta för 9 månader, dvs. från det datum du blev misshandlad. Uträkningen sker på följande sätt. Årsränta 8,5 procent, meneftersom det inte har gått ett år från misshandeln i maj så görs uträkningen på följande sätt. 8,5/12*9=6,37 Du har rätt till skadestånd på det utdömda beloppet samt 6,37 i ränta på beloppet.
Lina RadovicRådgivare