Särkullebarn

I en bouppteckning är dödsbodelägarna upptagna som "Bror/Syster, Halvsyskon och Särkullbarn efter NN". Är särkullbarn efter NN en korrekt angivelse? Vid giftomålet så hade makan ett barn med sig in i äktenskapet. Båda makarna är nu avlidna.

Lawline svarar

Hej! Ja, det är korrekt. Benämningen särkullbarn är de barn som inte är makarnas gemensamma, i detta fall det barn som makan hade med sig in i äktenskapet. Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare