Förhör under förundersökning

Hej, Polisen påstår att jag har betalat pengar kontant i ett fall men jag kan visa genom kontoutdrag att jag ej har plockat ut några kontanter varken den dagen eller månader i förväg och totalt ej hanterar kontanter. Kan polisen då gå på min fru och kalla henne till förhör? Vill hålla henne utanför detta.

Lawline svarar

Hej! Under en förundersökning som skall dras igång så fort det kan antagas att ett brott har förövats enligt 23 kapitlet 1 § Rättegångsbalk (1942:740), se https://lagen.nu/1942:740#K23, kan polisen enligt 6 § i samma kapitel hålla förhör med envar som kan tänkas kunna lämna upplysningar av betydelse. De kan alltså kontakta din fru och hon är tvungen att berätta det hon vet. Om hon vägrar att inställa sig för förhör har polisen möjlighet att kalla henne vid vite samt så kan hämtning komma på tal se 6a § samt 7 § för mer information om detta. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare