FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/08/2006

Muntligt avtal bindande eller ej? - även ev. sanktion

Hej ! Jag annonserade ut min bil på blocket.se och ett par hörde av sig och var mycket intresserade. De kom och tittade, provkörde och prutade. Till slut var vi överens om ett pris med villkoret att bilen skulle genomgå ett så kallat M-test. Efter godkänt test skulle papper skrivas och pengar (postväxel) överlämnas. Köparen bokade en tid hos M-testcenter och allt verkade klart. Tyvärr ringer de senare och säger att de hittat en annan bil som de tänker köpa. Jag anser att vi hade ett bindande muntligt avtal och skulle vilja ha någon ersättning. Vad kan godkännas som bevis för att avtalet verkligen skett ? Hur skall jag gå vidare ?

Lawline svarar

Hej! Kortfattat ser rättsläget ut som följande: Muntliga avtal är bindande, och teoretiskt sett är därför avtalet om köp något som Ni kan åberopa mot de tilltänkta köparna. Vad som gör detta faktum tandlöst är att det inte finns någon sanktion mot avtalsbrott utöver ersättning för eventuelle utgifter eller förluster p.g.a. det uteblivna köpet. Detta kallas det negativa kontraktsförhållandet. Den ekonomiska balansen återställs till att bli densamma som före avtalsbrottet. För att positivt kontraktsförhållande - att den ekonomiska balansen ställs till hur det skulle sett ut efter genomfört köp - skall fastställas krävs någon form av föregående kontraksförhållande eller mycket grov vårdslöshet. Inget av dessa föreligger här, och Ni kan därför troligen inte påverka Era tilltänkta köpares handlingssätt på juridisk väg. Mvh
Rådgivare