Godkänt strafföreläggande

Jag har erkänt ett brott och betalat ett betalningsföreläggande. Målsäganden sa sig ha ersättningsanpråk, men ville inte ha biträde av åklagaren för denna talan. Betyder detta att deras ersättningsanspråk kommer att hanteras som ett tvistemål - eller är det fortfarande ett brottsmål? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Ett godkänt strafföreläggande kan inte tas upp i domstol. Detta innebär därmed att man inte kan handlägga ersättningsanspråket såsom ett brottmål. Istället skall bestämmelserna rörande tvistemål användas. Detta innebär bland annat att din motpart måste stämma dig för att saken skall tas upp i domstol. Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare