FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott07/07/2010

Är det lagligt att bränna upp pengar?

Är det tillåtet enligt Svensk lag att bränna svenska sedlar?

Lawline svarar

Hej. Att bränna upp eller på annat sätt förstöra pengar är lagligt i Sverige. I många länder, t.ex. USA, är det straffbart att förstöra landets valuta, och även i Sverige hade vi tidigare en särskild lag som förbjöd förstörelse av rikets mynt och sedlar. Den lagen avskaffades dock i början av 1980-talet. Gudrun Schyman begick således inte något brott i Almedalen;) Vänligen,
Georg DellborgRådgivare