FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2006

Uppsägning/upphörande av hyreskontrakt

Hej jag har en fråga om uppsägning av hyresavtal gällande frisörstol mellan två enskilda firmor. Mitt avtal med lokalinnehavaren löper på samma grunder som lokalinnehavarens kontrakt med fastighetsägaren, med en uppsägningstid på 9 månader före huvudförfallodag (1/10-07), i kontraktet står även som en punkt att om frisersalongen säljs så upphör mitt kontrakt omgående att gälla. Innebär detta att vid ett ägarbyte på salongen upphör mitt hyreskontrakt automatiskt att gälla?

Lawline svarar

Hej, Min uppfattning är att ditt antagande är riktigt, vid ett ägarbyte på salongen upphör ditt hyreskontrakt automatiskt att gälla. Detta stämmer även överens med avtalsrättsliga principer; du har slutit avtal med lokalinnehavaren. Han i sin tur står i ett avtalsförhållande till fastighetsägaren. Upphör det avtalsförhållandet upphör ju samtidigt lokalinnehavarens rätt att ha något avtalsrättsligt inflytande över frisersalongen, helt enkelt kan han inte fortsätta att hyra ut frisörstolar efter att han sålt salongen. Däremot finns ju inget som hindrar att du ingår ett nytt likadant hyresavtal med den nye ägaren till salongen. Lycka till,
Lawline RådgivareRådgivare