FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/07/2010

straff för grovt rattfylleri

Hej! Det är så att i fredags var jag på jobbet, då satt min pojkvän hemma och förfestade. När jag kom hem från jobbet, gick vi vidare till en kompis. Jag fick ont i min blindtarm så jag var tvungen att åka in till akuten. Jag ville inte att min pojkvän skulle åka med eftersom att han var alkoholpåverkad och jag ville ha med min kusin istället.Detta var vid 02.00 tiden. 07.00 ringer min pojkvän och säger att han kommer till sjukhuset.jag säger att han ska ta taxi,för att jag låg fortfarande och väntade på läkaren. han hittar min bilnyckel hemma och tar min bil och kör den till sjukhuset. han hade sovit, så han var inte full längre, men hade alkohol i blodet. 1,12 promille.Dessutom har han inget körkort,så han körde olovligt. Han blev stoppad av polisman som bad honom följa med till stationen, därefter fick han gå. Han är tidigare dömd för många brott, men aldrig för grov rattfylla eller liknande. Senaste han var iblandad i ett brott var 2009 feb, och fick sitta av sitt straff 2009 den 2 oktober. Kommer han att få fängelse igen? och hur lång tid tar det tills åklagaren väcker åtal för grov rattfylleri? polismannen sa till honom att han kanske kan komma undan med böter och indraget körkortstillstånd eftersom att det är första gången han blir tagen för något sånt. Jag hoppas verkligen på ett snabbt svar. tack på förhand.

Lawline svarar

Din pojkvän har utifrån din beskrivning gjort sig skyldig till grovt rattfylleri. Straffet för grovt rattfylleri är fängelse i högst två år. Den olovliga körningen kommer troligen konsumeras av der grova rattfylleriet, vilket innebär att han inte blir dömd för båda brotten. När domstolen bestämmer påföljden för ett brott skall den beakta regeln i 30 kap. 4 § brottsbalken. Där anges att rätten får beakta att den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott. Av betydelse är om brottsligheten varit likartad eller om han tidigare har begått allvarliga brott. Se https://lagen.nu/1962:700 Du har inte angivit hur gammal din pojkvän är, men är han under 21 år ska rätten beakta reglen i 29 kap. 7 § brottsbalken, som anger att om någon har begått brott innan han eller hon fyllt tjugoett år, ska hans eller hennes ungdom beaktas särskilt vid straffmätningen. Rätten får då döma till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet. Att bli åtalad kan ta lång tid, emellertid kan jag inte svara exakt hur lång tid det tar. Rättegången kan dock dröja väldigt länge, flera månader efter brottet begicks. Det är svårt att exakt svara på vilket straff din pojkvän kommer få då jag inte vet hur gammal han är och vilka brott han tidigare begått. Är han över 21 år tror jag det blir svårt att undvika fängelse. Rätten har dock möjligheten att istället döma till skyddstillsyn.
Lina RadovicRådgivare