FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/07/2010

Indraget körkort vid fortkörning

Hej. Jag är en riktigt överparanoid människa med prövotid kvar på mitt körkort. Jag undrar vid vilka hastighetsöverträdelser som man förlorar körkortet vid olika väghastigheter? Har försökt få klarhet i det här men det råder väldigt delade meningar om var gränsen går nämnligen. Vissa säger 20km/h och andra 30km/h över gällande hastighet. Mvh Kim

Lawline svarar

Hej! För att ditt körkort ska bli återkallat vid fortkörning ska du köra minst 31 km/h över den tillåtna hastigheten på vägen. Det gäller om den tillåtna hastigheten på vägen är mellan 40 och 120 km/h. Är den tillåtna hastigheten under 40 km/h ska du köra ungefär 30 km/h för fort, för att körkortet ska bli återkallat. Även om körkortet blir återkallat så kommer du också att få betala böter och hur mycket beror på vilken hastighet som du körde. Det har ingen betydelse om du har prövotid på körkortet eller inte. Det som skiljer är att om du har prövotid så måste du ta om körkortet. Det framgår i 5 kapitlet 14 och 15 paragraferna körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488). Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare