Preskriptionstiden för norska skatteskulder

Hej, Jag har en bekant som har hamnat i problem och vill veta hur lång preskriptionstid som gäller för norska skatteskulder.

Lawline svarar

Hej! Den allmänna preskriptionstiden är 3 år, det står i lov om foreldelse av fordringer av 18.05.1979 nr 18 paragraf 2. Den lagen gäller även för skatteskulder (och avgifter), det kan utläsas i Lov 17.06.2005 nr 67 om betaling og innkreving av skatte-og avgiftskrav (Skattebetalingsloven ) kapitel 12 paragraf 12-1 andra stycket. Där står det att preskriptionstiden börjar räknas antingen från utgången av det kalenderår som skulden skulle vara betald eller när sista betalningsdagen har förfallit. Preskriptionstiden kan avbrytas och det sker vanligast genom att du får ett krav på skulden. När du har fått ett krav så räknas preskriptionstiden från det sista kravet. Det framgår i lov om foreldelse av fordringer av 18.05.1979 nr 18 paragraf 15. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare