FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev27/07/2010

Vittneskrav vid skuldebrev?

Min bror ska låna en summa pengar av mig, vi ska skriva ett avtal om hur det skall återbetalas, behöver förutom hans underskrift, några vittnen skriva på detta dokument.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga När du lånar ut pengar och skriver ett avtal utfärdar du ett skuldebrev. Detta regleras i skuldebrevslagen (1936:81), se https://lagen.nu/1936:81. För att utfärda ett skuldebrev finns inget lagstadgat krav på att vittnen ska bevittna handlingen. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare