FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/09/2006

Förfoganden över samägt torp

Har köpt ett torp med två våningar, och en lägenhet på varje våning tillsammans med en väninna. Vi äger halva fastigheten var. Nu vill hon göra ett konstgalleri på sin nedre våning, med en ev. tillbyggnad dessutom. Denna verksamhet skulle bli mycket störande för mig på andra våningen! Hur kan jag hindra henne? Hon vill att vi delar upp tomten så att jag får baksidan av huset. Båda vill helst köpa ut den andre. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tillämplig lag är samäganderättslagen, se http://lagen.nu/1904:48_s.1 Din väninna får inte göra ett konstgalleri eller förfoga över fastigheten på annat sätt om inte du samtycker till det: se 2 §. Enligt lagen finns ingen rätt att köpa ut övriga ägare, det enda ni kan göra om ni absolut inte kan komma överens är att bjuda ut fastigheten till försäljning, 6 §. Enligt 7 § kan man även ansöka om klyvning av fastigheten om förhållandena är sådana att klyvning är möjlig.
Kristine ErlandssonRådgivare