FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/07/2010

Bodelning mellan sambor och underhållsbidrag därefter till gemensamt barn

Hej. Jag ska lämna min sambo och undrar över lite ang. ekonomin. Han har en mån lön på 57000 brutto och jag har en på 6000, kan jag begära underhållsbidrag för vår son och hur ska jag räkna? Vi äger också en villa 50% var men han har köpt en fritidsfastighet och rivit hus och byggt nytt, med sjötomt under våran tid som sambo. När han köpte den så bad jag om att få "gå" in med hälften men han vägrade. Detta var hans. Det var ett mycket medvetet svar då det varit "dåligt" mellan oss under ett antal år. Räknas fritidshuset in vid en bodelning? Jag har varit med och "rustat" upp det, med möbler, arbete, ect.

Lawline svarar

Hej! För att inleda med bodelningen vid ert samboförhållandes upphörande, inkluderas endast er gemensamma bostad och bohaget +däri+ som ni köpt med _avsikten att det just skall ingå i er gemensamma bostad_ (enligt 3§ sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376#P3S1). Har ni tillsammans köpt villan för att bo i ingår alltså den i egendomen som ska delas lika mellan er. Fritidshuset och sakerna däri ingår däremot inte, trots att du bidragit och rustat upp det (detta enligt 7§ sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376#P7S1). Men har du till exempel varit med och betalt hälften av en soffa eller liknande som ni köpt till fritidshuset, anses ni äga den tillsammans och då har du givetvis rätt till hälften av dess värde, men detta helt utan påverkan av ert samboförhållandes upphörande och bodelningen i samband därmed. *För att sedan gå vidare till underhållet för er son:* Om er son endast eller klart övervägande kommer att bo hos dig har du rätt till underhållsbidrag från pappan. Detta bestäms med utgångspunkt i socialstyrelsens allmänna råd, och skiljer sig lite åt beroende på barnets ålder enligt följande: 0-6 år: 65% av prisbasbeloppet (i år 42.400 kr) = 27.560 kr per år 7-12 år: 80% av prisbasbeloppet = 33.920 kr per år 13- år: 95% prisbasbeloppet = 40.280 kr per år Detta är alltså utgångspunkten, men underhållsplikten kan sedan öka och minska beroende på bland annat din och pappans respektive ekonomi (din sambos goda ekonomi och din betydligt svagare talar för att du har rätt till ett högre belopp), om er son har barntillsynskostnader som dagis eller liknande, om han har speciella medicinska behov som kostar extra eller om han rent av har egna inkomster eller tillgångar. Om er son kommer att bo hos sin pappa viss tid är det också något som påverkar underhållsbidraget. Skulle ni inte komma överens om underhållsbidragets storlek, avgörs frågan av domstol efter en bedömning av samtliga relevanta faktorer. Vänliga hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare