Insyn i förundersökning

Hej..Jag skulle gärna vilja veta hur länge polisen kan utreda i ett brott utan att jag får ett besked om vart denna utredning leder?Jag har varit på förhör för 3 mån sedan, men har sedan dess varken fått besked om nedläggning eller inte..Har hört ngt om att polisen har 165 dagar på sig att utreda om ett brott begåtts stämmer det??mvh

Lawline svarar

Hej! Svaret på denna fråga beror på vilken roll du har i aktuell utredning. En person som hörts som skäligen misstänkt för att ha begått ett brott skall underrättas då beslut tas om att förundersökning läggs ned eller då beslut tas om att åtal ej skall väckas. Även målsägande skall underrättas vid dessa situationer. I övrigt gäller att då någon är skäligen misstänkt för att ha begått ett brott skall denna person genast underrättas om detta. Från den tidpunkt man underrättats har man som misstänkt rätt att få insyn i utredningen och det som kommer fram under förundersökningen, i den mån detta kan ske utan men. Som huvudregel skall beslut om huruvida åtal skall väckas eller ej tas senast tre månader efter det att förundersökningen inleddes. Denna tidsfrist får endast överskridas vid speciella omständigheter. Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare