Uppsägningstid vid andrahandsuthyrning

Hej, Jag tänker hyra ut min hyreslägenhet i andra hand men blir inte riktig klok på vad som gäller vad angår uppsägningstiden. Jag vill hyra ut lägenheten nu från sept- tom maj men vill ha en månads uppsägningstid från båda håll. Går det överhuvudtaget eller är det alltid 3mån uppsägning?

Lawline svarar

Hej, Då hyresförhållandet ska vara längre än 3 månader är uppsägningstiden enligt 12 kap. 4 § 2 st. Jordabalken 3 månader. Parterna har rätt att avtala om längre uppsägningstid. Även om det inte direkt framgår av lagtexten kan man även avtala om en kortare uppsägningstid för hyresgästen. Hyresvärden är dock alltid bunden av den legala uppsägningstiden på 3 månader. Ni kan således avtala om att din hyresgäst ska ha 1 månads uppsägningstid, medans du kommer vara bunden av den i lagen angivna uppsägningstiden på 3 månader. Med vänlig hälsning
Andreas VinqvistRådgivare