Kan jag åtalas för försök till köp av sexuell tjänst?

Hej. Jag har en fråga om försök till köp av sexuell tjänst. Mitt nr har kommit fram i en utredning ,det som har hänt är att jag ringt av nyfikenhet . Det sa ja också i förhöret . Kommer inte ihåg vad ja sa när ja ringde men vet att ja inte bokat tid o har aldrig träffat någon . Har heller aldrig varit i den aktuella staden som ligger 80 mil bort. Jag undrar då om kan bli åtalad för detta samtal.

Lawline svarar

Hej! Försök till köp av sexuell tjänst är ett brott i enlighet med brottsbalkens bestämmelser. I propositionen till bestämmelsen skriver man angående när ett försök ska anses ha gjorts, "Försökspunkten torde i vart fall vara uppnådd när ett erbjudande om betalning har lämnats". Om åklagaren anser att rekvisiten för brottet försök till köp av sexuell tjänst uppfyllda kan denne väcka åtal mot dig. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare