Byte av hyresrätt

Hej! Min far har precis avlidit, hans sambo måste nu snabbt byta till sig en mindre billigare lägenhet (hyresrätt). Har hyresvärden rätt att neka detta? Givetvis förutsätter jag att den som vill byta ej har betalningsanmärkningar, fungerande ekonomi osv.

Lawline svarar

Hej! Regler om lägenhetsbyte finns i jordabalken 12 kap 35 § se https://lagen.nu/1970:994#K12P35S1. Där stadgas att hyresgästen får överlåta lägenheten genom byte om denne får hyresnämndens tillstånd. Hyresnämndens tillstånd krävs dock bara om hyresvärden motsätter sig bytet. För att få tillstånd till byte krävs att man som hyresgäst har beaktansvärda skäl och som exempel på sådana brukar nämnas att man behöver en större eller mindre lägenhet på grund av ändrade familjeförhållanden. Det krävs dock också att din fars sambo inte lätt och snabbt kan skaffa sig en annan lägenhet på egen hand, vilket väl inte är särskilt troligt idag. Bytet ska kunna ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt att inte heller andra särskilda skäl talar emot bytet, alltså precis som du skriver, den nya hyresgästen ska vara skötsam och inte ha betalningsanmärkningar med mera. Om ovanstående är uppfyllt är det troliga att ett byte kommer tillåtas antingen av hyresvärden eller i annat fall av hyresnämnden. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare