Avgift till störningsjour

Hej Jag har fått en faktura av min hyresvärd för "utryckning vid störande fest", jag tycker fakturan är orimligt dyr. Då även mina tre vänner, som jag hade festen med har fått en likadan faktura undrar jag om jag har rätt att kräva att få se den faktiska fakturan av min hyresvärd? Jag betalar gärna min avgift, men jag vill vara säker på att hyresvärden delat avgiften mellan oss 4 och inte låter oss alla stå för hela avgiften så att hyresvärden tjänar på detta. Kan jag kräva att få se faktura och specifikation? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Hyresvärden ansvarar för att hyresgästerna inte utsätts för störningar i sitt boende. Störningarna kan bestå av allt från buller från närliggande industrier till, som i det här fallet, en fest som upplevs som störande av grannarna. En relativt vanlig lösning är att hyresvärden har avtal med en störningsjour dit hyresgäster som upplever akuta störningar från sina grannar kan vända sig. Det är hyresvärden som har avtal med störningsjouren och alltså hyresvärden som blir fakturerad vid eventuell utryckning. I de fall en störning konstateras kan hyresvärden sedan välja att kräva den som orsakat störningen på ersättning för utryckningen. Vilket belopp det i så fall kan röra sig om varierar, och det är helt upp till hyresvärden att bestämma. Det ska dock röra sig om en ersättning till hyresvärden för att denne åtgärdat störningen, vilket torde innebära att ett tak kan sättas vid hyresvärdens faktiska kostnad för utryckningen. Har festen hållits i din lägenhet är det du som hyresgäst som ansvarar för att det hålls ordning, vilket framgår av hyreslagen https://lagen.nu/1970:994#K12P25S1, och det är därför mot dig som eventuella ersättningskrav ska riktas. Är det däremot så att du och dina vänner gemensamt hyrt en festlokal kan hyresvärden välja att dela upp kravet er emellan. Jag tycker därför att ni ska begära en specifikation på var och en av fakturorna och bestrida dem om det visar sig att hyresvärden fakturerat er alla fyra för hela utryckningskostnaden. Hoppas svaret är till hjälp! Hälsningar
Anna LindbergRådgivare