FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/09/2006

Kostnadsfördelning vid klyvning

Vi har samägande av två fastigheter varav den ena bebos permanent av oss.Den andra delas för fritidsboende av de övriga två delägarna.Nu skall samägandet upphöra genom sammanläggning o klyvning.Problem uppstår med elabonemanget som måste kompletteras med ett abonemang ytterligare.Enligt de andra delägarna skulle de inte behöva dela kostnaderna för det nya abonnemanget då det är vi som vill upphöra med samägandet. Är det riktigt?

Lawline svarar

Enligt 11 kap fastighetsbildningslagen (se http://lagen.nu/1970:988#K11) används de allmänna bestämmelserna om kostnadsfördelning i 5 kap (se http://lagen.nu/1970:988#K5) även vid klyvning. 5kap 13§: Om det är lämpligt, får kostnad för särskild åtgärd fördelas för sig. Hade åtgärden kunnat utföras utan samband med regleringen och skulle annan grund för fördelningen av kostnaden då ha gällt, får den grunden tillämpas. Kostnaderna för fastighetsreglering betalas av sakägarna efter vad som är skäligt med hänsyn främst till den nytta varje sakägare har av regleringen. Vi har alltså en kostnad för ett nytt elabonnemang, som Ni tidigare nyttjat permanent, medan de andra utnyttjat det som fritidsboende. Rättsfrågan blir vem - Ni eller de nya fastighetsägarna - som har störst nytta av ett nytt elabonnemang. De nya ägarna har störst nytta av att ombesörja elförsörjning till sin nya fastighet. Då ett abonnemang inte utnyttjats permanent där tidigare, tillkommer det gamla abonnemanget rimligtvis Er fastighet. Detta är på intet sätt säkert, och min bedömning är på ren amatörnivå, men min slutsats är Era grannar skall stå för kostnaden för det nya abonnemanget.
Rådgivare