Ta del av förundersökningsprotokoll

är det möjligt att få ut någon annans förundersökningsprotokoll? och hur går man då till väga??

Lawline svarar

Hej, Förundersökningsprotokoll faller under offentlighetsprincipen. Detta innebär att denna typ av dokumenten normalt är offentliga och tillgängliga för allmänheten att ta del av. Undantag om offentlighet kan göras vid exempelvis utredningar om sexualbrott eller brott där barn finns inblandade. För att förebygga brott är materialet i förundersökningen ofta sekretessbelagt fram till att åtal väckts. Därefter blir förundersökningsprotokollet som oftast offentligt. För att ta del av förundersökningsprotokoll eller andra dokument kan du vända dit till berörd myndighet. Med Vänlig Hälsning
Lina HjorterRådgivare