Skälig hyra vid andrahandsuthyrning

Hej ! Vi vill hyra ut våran lägenhet i andrahand och undrar hur mycket "mer" man kan ta betalt än bara själva hyran. Vi tänker hyra ut lägenheten möblerad och har läst att man ska lägga på ca 10% av hyran då. Men vad ska man ta för slitage på själva lägenheten? Det blir ju slitage på väggar och golv m.m så hur mucket ska man lägga på deras hyra då ? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Först vill jag nämna att man ska vara försiktig med att ta ut mer hyra än den man själv har då man i sådant fall kan bli återbetalningsskyldig till hyresgästen. Det är dock riktigt att man, om man hyr ut en helt möblerad lägenhet, kan lägga på 10-15 procent extra. Men så fort några möbler tas bort eller liknande så måste procentandelen minskas. Jag rekommenderar att man håller sig närmare 10 än 15 procent för att vara på den säkra sidan. Vad gäller slitage på själva lägenheten så får man inte lägga på något extra för detta. Så länge det är normalt slitage så är detta något som ju sker även om ni själva hade bott i lägenheten och något som en hyresgäst har rätt till. Vad gäller onormalt slitage så finns begränsningar i hyreslagen som man i sådant fall kan använda för att angripa problemet. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare