Överlåtelse av hyresrätt genom arv

Hej, Mina föräldrar har under 30 års tid haft en övernattningslägenhet som är en hyresrätt. Nu är båda avlidna. Kontraktet har alltid stått i min fars namn och han gick bort för 2 år sedan. Min mor har haft kvar lägenheten men har nyligen också gott bort. Jag har under alla dessa år nyttjad lägenheten i samband med återkommande arbetsperioder. De senaste 10 åren har jag varit skriven på denna adress då mina föräldrar önskade detta. Nu vill jag ju gärna ta över kontraktet och undrar vad lagen ger mig för stöd för detta. Vill gärna få denna kunskap innan jag kontaktar hyresvärden. Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, Regler om hyresrätt finns i Hyreslagen (HL). Som huvudregel gäller att en hyresrätt inte kan överlåtas utan hyresvärdens samtycke, 32 § HL, https://lagen.nu/1970:994#K12P32S1. Samtycke krävs också i det fall en hyresrättighet överlåts genom arv eller testamente, vilket skulle kunna bli aktuellt här, se 33 § HL, https://lagen.nu/1970:994#K12P33S1. I det fall hyresvärden inte samtycker till överlåtelsen finns även en möjlighet att vända sig till Hyresnämnden för att där få tillstånd till att bo kvar i lägenheten. Hyresnämnden utgår vid sin bedömning utifrån 34 § HL, https://lagen.nu/1970:994#K12P34S1. Ur nämnda paragraf framgår att en hyresgäst som inte längre avser att använda hyresrätten får överlåta hyresrätten till en närstående som varaktigt sammanbor med honom. Det första kravet som ställs, gällande närstående, är här uppfyllt då det handlar om en överlåtelse från dina föräldrar. Det andra kravet, gällande varaktigheten, har i praxis satts till ungefär tre år. Utgångspunkten har här dock varit att man ska ha bott i lägenheten under en sammanhändande period av tre år. Då det är fråga om återkommande användning som i detta fall kan bedömningen bli en annan. Hyresnämnden ställer även krav på formen av sammanboendet. Detta innebär att man väsentligt skall ha delat hushåll och brukat lägenheten gemensamt för att detta skall anses vara uppfyllt. Hyresnämnden tar i sin bedömning även hänsyn till huruvida hyresvärden skäligen kan nöja sig med bytet av hyresgäst. Här tar man hänsyn till den nya hyresgästens vilja, personliga kvalifikationer samt förmåga att fullfölja hyresavtalet. Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare