Husköp och lån av endast den ena maken - vad gäller?

Hej! Det är svårt att formulera detta kort men jag ska försöka: Jag och min man vill köpa ett hus. Han tjänar mycket bra - motsvarande två höga månadslöner - och har inga skulder. Jag däremot är f n arbetslös och har cirka en halv miljon i skulder (inkl studielån) som jag drog på mig innan vi gifte oss. Jag har ingen säkerhet för dessa lån/krediter men försöker betala av dem så fort som möjligt. Men mina skulder gör att vi inte tillsammans får låna till ett hus trots att vi idag klarar en hyra på 9000/mån utan problem. Min fråga är alltså: kan min man köpa ett hus helt på egen hand och låna de pengar som krävs? Vi har ett äktenskapsförord för att undvika att han drabbas av mina skulder vid en ev skilsmässa. Kan tillägga att ingen av oss har betalningsanmärkningar. Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Det finns inga hinder mot att din man köper huset och skriver lånet på sig själv, utan att du blandas in. Huruvida banken går med på detta eller inte, är inte så mycket en juridisk fråga, utan det beror helt på bankens villkor och vilken ekonomisk styrka som den bedömer att din man har (utifrån vad du beskriver verkar det ju inte vara några problem i den delen). Beträffande bolån gäller vid fastighetsköp från och med imorgon, dvs 1 oktober, att man endast får låna upp till 85% av priset för bostaden (detta pga finansinspektionens nya regler). Men kan ni skjuta till 15 % av priset för egen del, finns det inga andra "yttre" hinder mot köpet/lånet. Skulle din man således köpa huset själv, kan ni antingen i ett nytt äktenskapsförord (dessa kan ingås under pågående äktenskap, se 7 kap 3§ Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1) avtala om att huset ska vara hans enskilda egendom. Vid en eventuell skilsmässa ingår huset i sådana fall inte i bodelningen utan tillfaller helt din make, något att tänka på om du till exempel skulle bidra till avbetalningarna på lånet. Avstår ni istället från att avtala någonting alls angående huset, blir det giftorättsgods, och värdet därav ska i så fall delas lika mellan er vid en framtida bodelning (efter avdrag för den skuld som återstår förstås - angående bodelningsreglerna, se 9-11 kap Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1). Hoppas du fick lite klarhet i vad som gäller Vänligen Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare