FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt03/10/2010

Överlåtelse av fast egendom till pris under taxeringsvärdet

Min syster (som bor utomlands) och jag ärvde ett fritidshus som vi äger 50/50. Tax värde är 738 000 kr och markn värde 1,8 miljoner. Nu ska jag sälja min del till henne. Om jag "säljer" för under tax värdet, dvs 368 000 kr slipper jag själv skatt, men vad innebär detta skattemässigt för henne? Och - finns det något som hindrar att jag säljer min del av lösöret för låt oss säga 50 000 kr?

Lawline svarar

Hej! Om du överlåter din del till ett pris som understiger taxeringsvärdet, klassas överlåtelsen rent skatterättsligt som "gåva" och inte som "köp". Därför slipper du skatt. För din syster blir skattekonsekvenserna enligt inkomstskattelagen 44 kap 21§ (som du kan läsa här: https://lagen.nu/1999:1229#K44P21S1) inträder då i ditt ställe i alla skattemässiga frågor. Detta innebär i praktiken att hon tar över alla skatteförpliktelser som du dittills haft med anledning av din del av fastigheten; exempelvis får din syster tillgodoräkna sig ditt anskaffningsvärde och eventuella förbättringsutgifter i sin framtida deklaration. Vad gäller lösöret är jag inte helt säker på vad din fråga avser. Jag kan inte se några hinder för att du säljer det. Det är något som styrs helt av inblandade parter, det vill säga du, din syster och en eventuell utomstående köpare och det är upp till er att avtala om vad du får sälja och till vilket pris. Detta påverkar inte den skattemässiga aspekten av överlåtandet av huset. Tack för din fråga, jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig!
Joel DahlquistRådgivare