Möjligheter till andrahandsuthyrning vid arbete på annan ort

Min hyresgästförening kan enligt sina egna regler endast tillåta uthyrning i andra hand i två år. Då antar jag att jag rent formellt måste söka om tillstånd att hyra ut hos hyresnämnden. Stämmer det? Jag har haft flera praktik platser och tillfälliga jobb utanför Uppsala där jag har min bostadsrätt. Därför har jag hyrt ut min lägenhet i två år under olika arbeten/praktik. Jag har tillfälligt arbete på annan ort och det är ett beaktansvärt skäl. Blir det någon skillnad om jag har flyttat land och rike runt i tillfälliga arbeten om mitt mål är att flytta tillbaka till Uppsala? Jag får hyra ut t.o.m. 25 nov, när måste jag inkomma med en ansökan till hyresnämnden? När måste jag senast inkomma med ansökan för att inte förlora min bostadsrätt? Direkt eller kan jag dra ut på det tills precis innan Kronofogden dyker upp? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Du har helt rätt i att du måste söka om tillstånd hos hyresnämnden om din hyresvärd/förening inte medger andrahandsuthyrning. Det är emellertid inte ett särskilt dyrt eller avancerat förfarande. Hyresnämnden kan dock förena tillståndet med villkor, exempelvis en tidsbegränsning, och det är inte omöjligt att så görs i ditt fall eftersom du redan hyrt ut under en längre tid. Arbete och praktik på annan ort är, som du själv säger, beaktansvärda skäl enligt jordabalken 12 kap 41§ (som finns här: https://lagen.nu/1970:994#K12P40S1). Däremot kan det vara så att det faktum att du tidigare hyrt ut under en längre period kan tala emot dig. Med den gamla regleringen var man tvungen att visa att man sannolikt skulle återvända till lägenheten. Detta är borta nu men det är fortfarande så att en bedömning görs om hur beaktansvärda dina skäl är. Ju längre du är borta från lägenheten och ju längre du tidigare hyrt ut, desto svagare är naturligtvis skälen för en hyresnämnd att låta dig hyra ut mot värdens vilja. Lyckas du däremot visa att du har för avsikt att återvända till Uppsala, är jag ganska säker på att du kommer att få hyra ut åtminstone ytterligare ett år eller två. Jag skulle råda dig att ansöka hos hyresnämnden så snabbt som möjligt. Även om de har en relativt snabb handläggningstid så är det inte långt kvar till den 25 november. Dra därför inte ut på din ansökan! Det framgår inte klart huruvida det rör sig om en hyresrätt eller en bostadsrätt. I vilket fall som helst tror jag inte att något utmätningsförfarande skulle inledas om du har en väntande ansökan om uthyrningstillstånd hos hyresnämnden. Däremot kan det vara klokt att först vara säker på att din förening (oavsett om det är en bostadsrätts- eller en hyresrätts-) motsätter sig att du hyr ut ytterligare ett tag. Kanske kan du övertyga dem lika lätt som du kan övertyga hyresnämnden? Lycka till!
Joel DahlquistRådgivare