Uppsägning av hyresavtal

Hej, Jag äger en fastighet med tre lägenheter. Två ettor och en fyra. Samtliga är uthyrda eftersom jag inte bor själv i huset längre, sedan tre år. Jag har nu för avsikt att flytta tillbaka till fyrarummaren. Hyresgästen säger att jag måste skaffa dem en likvärdig bostad, som de ska godkänna för att de ska flytta. Hyresavtalet är av standardtyp med tre månaders uppsägning.Hur gör jag för att kunna flytta tillbaka till mitt lilla hus? Jag trodde normal uppsägningstid på tre månader gällde om jag behöver lägenheten för eget bruk.

Lawline svarar

Hej! Mig veterligen finns det ingen princip som den din granne tar upp. Om ni inte har avtalat om något annat, vilket ju inte verkar vara fallet eftersom ni använt er av ett standardavtal, så gäller tre månaders uppsägning enligt 12 kap 4§ i Jordabalken (finns här: https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1). Ett hyresavtal är ett avtal som andra och du kan alltså säga upp det med tre månaders uppsägningstid, utan att du på något sätt är skyldig att hitta likvärdig bostad till den förre hyresgästen. Skulle man som hyresvärd ha den skyldigheten, skulle det inte vara särskilt attraktivt att hyra ut över huvud taget och systemet skulle troligtvis haverera. Jag hoppas att mitt svar har hjälpt dig!
Joel DahlquistRådgivare