Otillåten andrahandsuthyrning

Hej. Vad gäller vid andrahandsuthyrning som sker utan godkännande? Enligt muntlig information från Hyresnämnden så blir det olovliga lovligt när styrelsen vetat om denna i mer än 2 månader utan att ha agerat. Men jag kan inte hitta någon lagtext gällande detta så jag undrar om detta stämmer? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. En bostadsrättsinnehavare måste ha styrelsens samtycke eller hyresnämndens tillstånd för att en uthyrning i andra hand ska vara tillåten (se Bostadsrättslagen 7 kap 10 och 11 §§). Om bostadsrättsinnehavaren utan hyresvärden samtycke eller hyresnämndens tillstånd upplåter lägenheten i andra hand är uthyrningen olovlig och föreningen har rätt att begära att innehavaren av bostadsrätten ska flytta (detta kallas att nyttjanderätten är förverkad och framgår av Bostadsrättslagen 7 kap 18 §). Men om föreningen inom två månader från den dag de fick kännedom om den olovliga uthyrningen inte begär att bostadsrättsinnehavaren ska vidta rättelse (d v s ser till att andrahandsupplåtelsen upphör eller ansöker om - och får tillstånd), så kan den otillåtna uthyrningen inte åberopas som förverkandegrund, d v s som skäl för att skilja innehavaren av bostadsrätten från lägenheten. Detta framgår av Bostadsrättslagen 7 kap 21 § 2 stycket. Att andrahandsuthyrningen skulle bli lovlig på grund av att styrelsen inte agerar inom två månader hittar däremot inte jag heller något lagstöd för. Konsekvensen av styrelsens underlåtenhet att begära rättelse inom två månader är istället alltså att du inte har förverkat din nyttjanderätt, men för att andrahandsuthyrningen ska bli lovlig måste du få tillstånd. Mvh, Sanna Söder
Lawline RådgivareRådgivare