FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/08/2006

Hävning av köp på auktionssajt

Hej Gäller konsumentköplagen med rätt till återköp när varan inte stämmer överens med objektsbeskrivningen, när man köper en bil på auktionssaiten tradera?

Lawline svarar

Vilken lag som blir tillämplig beror på vem du har köpt bilen av. Jag har sett att det finns en hel del företag som säljer sina produkter på auktionssajterna. I sådana fall torde distans- och hemförsäljningslagen, se http://www.lagen.nu/2005:59, bli tillämplig. Om du köpt bilen från ett företag på tradera.se har du enligt 9 § i denna lag rätt att lämna tillbaka bilen och få pengarna tillbaka inom 14 dagar från det att du fått bilen. Ångerfristen gäller även fast det inte är något fel på bilen. Har du däremot köpt bilen av en privatperson blir köplagen tillämplig i stället. Denna lag ger dig ingen rätt att ångra köpet. Däremot ger 18 §, se http://www.lagen.nu/1990:931, dig en möjlighet till återköp om bilen inte överensstämmer med objektsbeskrivningen. Det krävs dock att de felaktiga uppgifterna rör bilens egenskaper och användning. Ett allmänt lovprisande eller allmänt hållna värdeomdömen från säljaren är inte tillräckliga för att 18 § ska bli tillämplig. För att du sedan ska kunna kräva köpet åter krävs det enligt 39 § att det var av väsentlig betydelse för dig att uppgifterna var rätt och att säljaren skulle ha insett eller åtminstone bort ha insett detta. Dessutom har säljaren alltid rätt att först avhjälpa felet eller leverera en ny bil innan hävning kommer på tal.
Michael WittingRådgivare