FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/08/2006

Hur upprättar man ett servitut?

Hur går man tillväga för att upprätta ett servitut? De som äger den tjänande fastigheten vill se ett förslag på hur det skulle se ut från oss. Det gäller en väg på deras tomt som vi behöver nyttja för trekammarbrunnstömning med tankbil.

Lawline svarar

I jordabalkens fjortonde kapitel finns bestämmelser om servitut. Inledningsvis definieras servitut som en av ägaren till en fastighet (den tjänande) upplåten rätt för en annan fastighet (den härskande) att i visst hänseende nyttja eller på annat sätt taga i anspråk den tjänande fastigheten eller byggnad eller annan anläggning som hör till denna eller att råda över den tjänande fastigheten i fråga om dess användning i visst hänseende. Servitut får endast avse ändamål som är av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten och får inte förenas med skyldighet för ägaren av den tjänande fastigheten att fullgöra annat än underhåll av väg, byggnad eller annan anläggning som avses med servitutet. Servitutet är ett avtal mellan ägarna av fastigheterna och upplåtes skriftligen av den tjänande fastighetens ägare. För att handlingen ska vara formenlig och därmed gällande som servitut, måste den härskande och den tjänande fastigheten samt ändamålet med upplåtelsen anges. Övrig relevant lagtext hittar du http://www.lagen.nu/1970:994#K14
Sara EdströmRådgivare