Uthyrning av del av lokal i andra hand

Hej, Jag hyr ett kontor och jag undrar vad som gäller för att hyra ut delar av lokalen i andra hand, dvs ha inneboende. Har jag rätt att, om inget annat står i avtalet, hyra ut delar av lokalen hur jag vill, förutsatt förstås att hyresbetalningar och allt sköts?

Lawline svarar

Hej, Rätten att hyra ut del av lokal i andra hand (sk partiell sublokation) regleras i Jordabalken 12 kap 41 §. Där stadgas att hyresgästen inte får inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden. Det innebär att du alltså i allmänhet har rätt att ha inneboende utan särskilt tillstånd från hyresvärden. Hyresvärden kan endast motsätta sig detta om uthyrningen medför ”men” för värden. Det kan vara bra att känna till att om hyresgästen överskrider sin rätt att hyra ut del av lokal i andra hand genom alltför omfattande uthyrning, kan hyresrätten förverkas. Det innebär att hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet och begära att hyresgästen ska flytta. Hyresrätten är emellertid inte förverkad om hyresgästen vidtar rättelse utan dröjsmål efter tillsägelse. Inte heller är hyresrätten förverkad om det som läggs hyresgästen till last är av ringa betydelse. Med vänlig hälsning, Sanna Söder
Lawline RådgivareRådgivare