Överlåtelse av hyresrätt mellan syskon

Hej Min bror har en hyresrätt men har nu köpt en bostadsrätt och därför vill vi kunna skriva över hans hyresrätt på mig. Finns det någon möjlighet för detta? Staden är Göteborg om det har någon betydelse. Tack på förhand

Lawline svarar

Hejsan! Enligt Jordabalkens 12 kapitel, även kallat Hyreslagen (HL), får en hyresrätt inte överlåtas utan hyresvärdens godkännande. Se 32 § HL: https://lagen.nu/1970:994#K12P32S1 Om du dock har bott ihop med din bror under en längre tid kan tillstånd för överlåtelsen sökas av hyresnämnden, om hyresvärden inte godkänt överlåtelsen. Sammanboendet bör enligt tidigare rättsfall ha varat i minst 3 år, men det är omständigheterna i varje enskilt fall som avgör. Hyresnämnden ska lämna tillstånd om hyresvärden skäligen kan nöja sig med dig som ny hyresgäst. Se 34 § HL, https://lagen.nu/1970:994#K12P34S1 Jag skulle råda er att kontakta hyresvärden för att få dennes godkännande. Får ni inte det och det är så att du har sammanbott med din bror under en längre tid, så kan du söka tillstånd om överlåtelsen hos hyresnämnden. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare