Gemensam bostad + särkullbarns arvsrätt

En arvsfråga: Ett par har varit gifta sedan 70-talet, kvinnan avlider. De har inga gemensamma barn, men kvinnan har en son, ett särkullbarn. Kvinnan har inga tillgångar mer än den gemensamma bostaden, ett hus värt ca 1,8 milj. Att kvinnans son skulle få ut halva bostadens värde, minus ett litet kvarvarande lån, var solklart vid bouppteckningen då den efterlevande maken sa att han skulle sälja huset och ge kvinnans son hälften. Plötsligt har han kommit på andra tankar - han står som ensam ägare på lagfarten trots att paret givetvis ägde huset gemensamt. Äger inte gifta makar allting tillsammans när det inte finns äktenskapsförord? Förr var det ju alltid mannen ensam som skrev på alla papper trots att egendomen var parets gemensamma. Nog måste väl lagen skydda gifta kvinnor och deras barn? Ska sonen verkligen behöva driva en process om detta?

Lawline svarar

Hej! I Äktenskapsbalken(ÄktB) 9-13 kap. finns regler kring bodelning. Bodelningen omfattar makarnas gemensamma egendom som läggs ihop och delas i två lika stora delar, efter det att eventuella skulder räknats bort, se 11 kap. ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K11P1S1. Den halva som tillfaller den avlidne utgör (tillsammans med dennes eventuella enskilda egendom) dennes kvarlåtenskap och det är den delen som tillfaller arvingarna. En gemensam bostad anses utgöra gemensam egendom om det inte går att bevisa att den är enskild. Enbart det faktum att det bara är hans underskrift på lagfarten räcker inte. Har han dock fått bostaden genom arv eller testamente, med villkor att det ska vara dennes enskilda egendom betraktas det som hans enskilda egendom. Men har huset varit en gemensam bostad och inget tyder på att det är hans enskilda är det att anse som gemensam egendom. Se 7 kapitlet ÄktB 1-4 §§ https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1 Som huvudregel tillfaller den avlidna makens tillgångar den efterlevande maken, som får fri förfoganderätt över den delen (som sedan, när även den maken avlidit, tillfaller arvingarna). Men finns det särkullbarn har dessa rätt att få ut sitt arv direkt, vid arvlåtarens död, se 3 kapitlet 1 § och 9 § Ärvdabalken (ÄB), https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1. Sammanfattningsvis: Avdrag för kvinnans eventuella skulder (halva husskulden? Mm?) görs alltså från kvinnans gemensamma egendom sedan läggs hennes eventuella enskild egendom till och slutsumman blir arvet. Eftersom arvingen i detta fall är ett särkullbarn kan denna alltså kräva att få tillgångar motsvarande värdet av arvet överförda till sig på en gång, vid dödsfallet. Från bodelningen får dock efterlevande make i skälig omfattning ta undan kläder och annat som uteslutande innehas för personligt bruk, 10 kap. 2 § ÄktB och den efterlevande maken måste i bodelningen få behålla egendom som motsvarar minst 4 basbelopp innan särkullbarn kan få ut sitt arv, vilket regleras i ÄB 3 kap 1 § st. 2. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare