FrågaFAMILJERÄTTFaderskap31/10/2010

Registrering av faderskap för utländsk medborgare

Hej! Jag har en fråga gällande faderskap. Jag är svensk medborgare och väntar barn, barnets pappa är rysk medborgare och har inte uppehållstillstånd i Sverige och inte heller något personnummer. Kan han när han är på besök här registreras via socialnämnden som barnets pappa? Är det möjligt? Om ja, hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej! Ja, det kan han göra. Detta sker genom en så kallad faderskapsbekräftelse (enligt 1 kap 4§ Föräldrabalken, se https://lagen.nu/1949:381#K1P4S1). Denna ska vara skriftligen undertecknad av pappan och bevittnad av två personer (dvs två personer skriver +samtidigt+ under och vidimerar pappans underskrift). Dessutom ska den skriftligen godkännas av dig som mamma, och av socialnämnden. Visserligen kan man göra en faderskapsbekräftelse redan innan barnets födelse, men vanligast är att det sker därefter. I praktiken tar socialnämnden i den kommun du bor i, efter det att barnet är fött, kontakt med dig för att boka en besökstid för dig och barnets pappa. Ni får då möjlighet att underteckna alla dessa handlingar. För att få mer information, kan du gå in på din kommuns hemsida. Under kategorin "omsorg" eller liknande brukar det både finnas kortare information om just detta, liksom kontaktuppgifter till de personer inom socialnämnden som handhar sådana här ärenden. Hoppas du fick svar på din fråga. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare