Ersättning för rättegångskostnader vid tvist om parkeringsböter

Hej, Jag vill överklaga en p-bot. Enligt inkassobolaget hamnar den i tingsrätten om jag bestrider fakturan. Jag har redan nu en kostnad på boten 550 kr + 160 kr för inkassokravet. Jag undrar därför vad jag kan vänta mig för kostnader om det går vidare till tingsrätt? Läste något om att vid såna små ärenden kan de bara debitera 1 timmes rättshjälp ifall jag förlorar målet. Så om jag förlorar målet blir det 550+160+ränta + kostnader för 1 timmes rättshjälp? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Du är inne på rätt spår. Tvistemål som rör summor under ett halvt basbelopp (i år är basbeloppet 42.400 kr) kallas "småmål", och där gäller stora begränsningar i vilka rättegångskostnader vinnaren kan få ersättning för. I vanliga fall är ju utgångspunkten att förloraren ska betala motparten samtliga kostnader för rättegången, men i detta fall kan du i princip bara bli ersättningsskyldig för inkassobolagets ansökningsavgift till tingsrätten (450 kr) och eventuella kostnader i rimlig omfattning (med tanke på målets begränsade storlek) för resa och uppehälle för bolagets företrädare/ombud om de inte befinner sig på samma ort som du (enligt 18 kap 8a§ rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740#K18P8aS1). Vad gäller skyldighet att ersätta en timmes rättshjälp, blir det inte aktuellt i detta fall. Denna ersättningsregel gäller bara då motparten anses vara i behov av att anlita ett utomstående ombud för att få rådgivning i processen. Enligt rättspraxis anses ett bolag vars verksamhet går ut på att bland annat driva in parkeringsavgifter och liknande, inte behöva en timmes rådgivning eftersom målet är så pass "okomplicerat" och det inte är någon ovanlig process för deras del. Sammanfattningsvis kan du vid en förlust, utöver 550 kr+160 kr som tvisten rör, även åka på ansökningsavgiften på 450 kr, och eventuella kostnader för resa och uppehälle för motparten. Hoppas du fick svar på din fråga. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare