Uppsägning av hyresrätt

Min far har med sin fru bott i en hyresrätt under 30 år. Hans frun har gått bort och han bor t.v. på ett äldreboende. Han är fortsatt skriven på sin lägenhet och vill ha en egen lägenhet att kunna komma hem till ibland mest som en övernattningslägenhet. Nu vill han byta till en lägenhet med mindre hyra/yta och mina frågor är; - Har nuv. hyresvärden rätt att neka detta byte? - Har nuv. hyresvärden rätt att säga upp hans lägenhet eftersom han inte bor där stadigvarande? (Han kan ju även vilja flytta hem igen) Tacksam för svar snarast möjligt!

Lawline svarar

Hej, Jag tolkar din fråga som att den gäller en hyresrätt. Reglerna beträffande hyra hittar du i 12 kap jordabalken, JB. (https://lagen.nu/1970:994) En hyresvärd kan aldrig tvinga dig att bo kvar om du vill flytta till en annan lägenhet. Om det är en bostadslägenhet kan du alltid säga upp hyresavtalet till det månadsskifte som kommer närmast tre månader från uppsägningen, 12 kap. 5 § JB. Vad de gäller den andra frågan är min bedömning att hyresvärden inte har någon möjlighet att säga upp hyresavtalet som din far har på grund av att han under en tid bor på ett äldreboende. Det faller inte in under någon av de förverkandegrunder som finns uppställda i 12 kap JB. Hälsningar,
Mathias GunnervaldRådgivare