Kan korrespondens mellan två hotmailkonton användas som bevis?

Vilket bevisvärde anses sparad email mellan två hotmail adresser ha ? Finns det prejudikat på att hotmail korrespondans godkänts/underkänts som bevis ?

Lawline svarar

Hej! I Sverige tillämpas principerna om fri bevisföring och fri bevisvärdering enligt 35:1 Rättegångsbalken (1942:740, RB), se https://lagen.nu/1942:740#K35P1S1. Detta innebär att alla former av bevisning är tillåten (ett bevis kan alltså inte underkännas) och att värdet av ett visst bevis inte bestäms på förhand (genom t.ex. en lagbestämmelse). Jag finner inga prejudikat där hotmailkorrespondens använts i bevissyfte. Jag kan tänka mig att bevisvärdet är relativt lågt då vem som helst med rätt lösenord kan logga in på ett hotmailkonto. Informationen till och från ett konto lär heller inte sparas på datorn vilket försvårar det hela ur bevishänseende.
Cajsa HansenRådgivare