FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/08/2006

Skulders preskriptionstid för konsumenter

Idag fick jag en räkning på 3st försenade filmer som jag lämnade 10dagar försent. De kräver att jag ska betala 250:- per film samt faktureringsavgift 50:- totalt 800:- Dessa filmer ska jag ha lämnat tillbaka 2004-05-22. Sedan dess har jag inte hört ett ord och nu fått denna räkning. Jag har för mig att man inte får fakturera ngn om det har gått över 2 år och man inte har på mint personen i fråga. Stämmer det eller får de verkligen fakturera så här sent och så mycket? Hade jag hyrt filmerna dessa dagar borde det blivit max 240:- totalt beroende vad det kosta på den tiden men har för mig att det var 3 filmer i 3 dagar för 60:-. Vore tacksam för svar så fort som möjligt.

Lawline svarar

Hej, Omständigheterna kring din fråga regleras i preskriptionslagen (SFS 1981:130) som reglerar preskription av fordringar (1 §). Om inte preskriptionen avbryts är preskriptionstiden tre år för fordran mot en konsument (du), om fordringen avser vara tjänst eller annan nyttighet som näringsidkaren (videouthyraren) i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahållit dig (2 §). Preskriptionen kan bland annat avbrytas genom att gäldenären (du) får ett skriftligt krav/påminnelse om fordringen från borgenären (videouthyraren) (5 § 1 st. punkt 2). Om preskriptionen avbrutits på så sätt löper ny preskriptionstid, samma som tidigare, från dagen för avbrottet (6 §). Svaret på din fråga är alltså ja, de får fakturera dig inom tre år och nu när de gjort det har en ny preskriptionstid på tre år börjat löpa. Hur mycket de får fakturera beror på vilka uthyrningsvillkor de har. När du hyr film ingår du samtidigt ett avtal med uthyraren och anses därigenom genom ditt handlande acceptera hans avtalsvillkor. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare