Överlåtelse av hyresrätt

Hej.Jag skulle vilja överlåta min hyresrätt till min sambo enligt 34§, men bo kvar, går det? Det verkar löjligt om man ska vara skriven en liten stund på en annan adress överlåta den till sambon och sedan skriva tillbaka sig.

Lawline svarar

Hej! Tyvärr är det så att en hyresgäst endast kan överlåta sin lägenhet om han/hon inte skall bo kvar i lägenheten. För att överlåta lägenheten behöver du tillstånd från hyresnämnden. Se 12 kap 34 § Jordabalken https://lagen.nu/1970:994#A1 Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare